KISAH KELEDAI DENGAN NABI MUHAMMAD S.A.W

KISAH KELEDAI DENGAN NABI MUHAMMAD S.A.W
Keledai
Pada suatu hari seekor keledai telah pergi menemui Nabi Muhammad s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah! Allah Yang Maha Besar telah menambahkan jumlah keluarga kami sebanyak enam puluh ekor. Setiap satu ekor tuan sudah pernah menungganginya, hanya aku saja yang belum tuan tunggangi. Maka itu sudilah tuan menunggangi aku pula. Aku lebih suka tuan menjaga aku dari pada juraganku sendiri."     

"Kenapa engkau berkata begitu wahai keledai?" tanya Rasulullah. Maka jawabnya: "Karena penjaga aku itu tidak menjaga aku dengan betul dan senantiasa membiarkan aku lapar."      

"siapa yang menjaga engkau wahai keledai yang malang?." tanya Rasulullah lagi. Keledai itu pun segera menjawab: "Yazid bin Shahab." Semenjak hari itu nasib keledai pun berubah.     

Apabila Rasulullah s.a.w. wafat, keledai itu amat merasa sedih sekali, seolah-olah enggan berpisah dengan nabi. Keledai itu kemudian telah jatuh sakit dan akhirnya terjatuh ke dalam perigi lalu mati.

No comments:

Post a Comment